Tuesday, March 25, 2008

Våffeldagen

Är det någon som vet varför vi äter våfflor just idag? Varför just denna dag, 25 mars, är den dag vi traditionellt äter våfflor här i Sverige?

Ja, du där längst bak..
Fel, det är inte för att påskharen blev överkört av ett motoriserat våffeljärn.

Faktum är att det beror på att det är exakt 9 månader före jul. Hmm...undrar ni. Jag kan se era små undrande ansikten framför mig. Oroa er inte, jag ska förklara hur allt hänger ihop.

Denna dag kallas religiöst sett för Jungfru Maria bebådelsedag. "Ängeln" Gabriel kom till "jungfru" Maria och sen hände nåt. Nio månader senare föddes Jesus. Fundera på det ni.

Jungfru Maria bebådelsedag var tydligen för jobbigt att säga, så man använde det kortare "vårfrudagen". Nånstans på vägen, omformades ordet vårfrudagen till våffeldagen. Jag vet inte om det beror på att folk pratade mycket mer otydligt förr i tiden. Det var ju problem med tandhygien o tänder som föll ur o sånt, så det är inte helt omöjligt. I vilket fall så började man äta våfflor den dagen eftersom man fick för sig att det hette våffeldagen. Så är det.

Helt sjukt tycker jag. På grund av att folk mumlar, så äter vi våfflor. Tänk på att tala tydligt, annars kanske det slutar med att vi i framtiden den 6:e juli firar banandagen och den 25:e december firar skjuldagen.

Fast våfflor är ju gott, så det kanske inte gör så mycket.



Tänk, nu har ni lärt er något idag också.

No comments: