Wednesday, April 9, 2008

Daily Quests i WoW

Alla ni som spelar World of Warcraft och har åtminstone en karaktär vid lvl 70 vet vad en daily quest är. För dem som inte vet, så kan jag tala om at det är quests om man kan upprepa varje dag. Man kan alltså göra samma quest dag ut och dag in. De går oftast hyfsat fort och ger en rejäl slant (~10 guld, en del rep och ibland ett grönt loot).

Jag har just nu en (1) level 70 och jag kan ta minst 15 st daily quests. Allt eftersom man gör lite annat, så kan man låsa upp ytterligare daily quests. Tror att det finns rätt många, eftersom man har en övre gräns på 25 per dag. Det är ett bra sätt att få ihop pengar för att köpa flygdjur och andra saker man kan tänkas behöva.

Vad är nu problemet? Jo, det känns plötsligt som ett jobb. När jag loggar in, så känns det som om jag borde göra några dailies, eftersom det är lättförtjänta pengar och pengar behövs alltid. Så istället för att spela med andra karaktären, eller göra andra roliga saker, så upprepar jag samma daily quest varje dag. Jag spelar så pass lite att jag inte hinner så mycket mer.

Tanken är väl att det ska vara ett lätt sätt att få ihop pengar och att de som spelar mycket ska ha något att göra varje dag. Men jag tror inte att det i de flesta fall spelar roll för mig att det blir lättare att få pengar. Eftersom mer pengar tillförs marknaden, så drivs priserna på AH upp och det blir i praktiken svårare för mig att köpa saker eftersom jag inte spelar så mycket. Det blir inflation.

Fast egentligen gör det ingenting. Jag antar om jag egentligen ville spela hellre med en annan karaktär, så skulle jag göra det. Som människa är man ju inte driven av ett begär att få så mycket som möjligt för minsta möjliga besvär. Inte alls...

No comments: