Thursday, October 16, 2008

Egon & Dönci

Nu får jag allt ta tag i detta om det ska bli något gjort innan nästa filmfestival. Jag såg faktiskt fler filmer än de jag redan nämnt. Om jag inte skriver ner nåt snart glömmer jag kanske vissa helt.

Egon & Dönci är en trevlig liten 3D animerad film gjord av några ungrare i en källare. Den är otroligt snygg, men jag tyckte tempot i filmen var lite väl långsamt.

Filmen handlade om Egon, en tankspridd astronom, och Dönci, hans lata och något knubbiga katt. De bor tillsammans på en liten, isolerad planet långt från jorden. En dag så bryts tystnaden. Ett mystiskt objekt kraschlandar på deras stillsamma planet. Och skåda! Det är ett meddelande från Jorden. Egon, som är en nyfiken man, vill besöka den civilisation som har varit så snäll att skicka dem ett meddelande. Han börjar omgående bygga på sitt egna rymdskepp och susar iväg till den stora blå planeten. De är med om några missöden på sin resa, men det är ingen större fara, för de lyckas laga skeppet och sätter återigen kurs mot Jorden. Där får vi reda på en massa saker som jag inte tänker säga för att inte förstöra för eventuella filmtittare.
Kort sagt, en trevlig film med långsamt tempo som passar perfekt en bakis-söndag. Tillsammans med barnen. Alltså de behöver inte nödvändigtvis vara bakis. Men de gillar nog den ändå.

No comments: