Tuesday, May 13, 2008

Mera Kina

Trots att jag jobbar med telefoner måste jag säga att jag tycker det är drygt att blogga från en telefon. Visst, man kan skicka in en bild som automagiskt läggs upp, men man vill ju skriva några ord om vad det är. Kanske fler än några ord. I de flesta fall kanske till och med aldeles för många ord. Jo, ungefär som precis nu. Vem orkar skriva så här många bokstäver på en telefon? Inte jag i alla fall. Kanske bara betyder att jag är för gammal...

En annan grej. Man kan lägga fler biler i samma post. Inte för att det är så viktigt egentligen, bara en känsla av att det passar sig bättre med lite struktur.

Men nu är jag här vid ett riktigt tangentbord, så jag kan skriva vad jag vill och hur mycket jag vill igen.

Nog pratat. Lite Kinabilder nu. Lite bilder från den Förbjudna staden:

Detta är ingången. Man ser Mao som vakar. Han är kinesernas stora idol. Ungefär som Backstreet Boys och Madonna i ett, fast med mindre hår. Vakten blev jättearg när jag tog kort och han hamnade i blickfånget. Jag tror han hade haft en hård morgon bara.

Kejsarens tron. Kan ha varit hans toastol också. Jag är inte helt säker.
Hmm..Ett hus? Det låg i alla fall i det förbjudna området, så det var säkert jätteviktigt. Kanske hade nåt med kejsarens konkubiner att göra.
En kejsare i klänning. En Ming-kejsare för att vara exakt.

Man blir trött på att ta kort på hus o kejsare, så här är ett på ett handtag.
En slumpmässig bro. Även i gamla Kina använde man sig av dessa för att komma över kortare sträckor av vatten.
Bla, bla, bla.....
En magisk skölpaddsdrake. Man skulle klappa den på nosen för att få lycka. Jag gjorde det och nu är jag sååå lycklig.
Här är en närbild på mulen. Den man skulle klappa på för att bli välsignad. Det kanske kan funka om ni klappar den genom skärmen. Kom igen nu...prova. Vad är ett par kladdiga fingeravtryck på skärmen mot löftet om lycka och välsignelse?
Ett litet hus uppe på en klippa. Fråga mig inte varför man bygger ett litet hus längst upp på en liten klippa.

Till sist...den sista bliden. Detta är den bakre ingången till den förbjudna staden. Den förbjudna stadens baksida. Den är förvånansvärt lik framsidan, fast utan Mao.

Det var allt jag hade från den förbjudna staden. Inget mer att se.

No comments: