Wednesday, June 11, 2008

Filmkväll

Det finns så mycket filmer man vill se , men så lite tid till det. Jag har en tendens att köpa massa filmer när jag hittar hyfsade filmer billigt. Dessa två saker resulterar i att jag har en massa filmer hemma som jag inte hunnit se. Är det bra?

Eftersom det är jag som skriver så svarar jag nog ja på den frågan. Som en liten parentes så vill jag bara säga att det är rätt trevligt att skriva egna svar på sina egna frågor. Man får alltid det svar man vill ha. Det är lite som att prata med sig själv. Rekommederas verkligen. Dock kan vissa se lite konstigt på en när man går bland folk. Stoppa bara in en telefonhandsfree, så tror alla att du talar i telefon. Problemet löst.

Men för att återgå till mina filmer, som all förstås vill höra om. Det som är bra är att man alltid har något att se om man skulle bli lite filmsugen. Tyvärr så köper jag film i snabbare takt än jag konsumerar dem. Då är lösningen....filmkväll!!

Nu är jag nästan tillbax till ämnet. Det jag skulle berätta om var denna filmkväll. Mer exakt så var det en skräckfilmskväll, eftersom det är den typen av film som jag av nån anledning har överskott på.

Först såg vi Black sheep. Helt underbar och underhållande film. För att få fram bättre ull, så genmanipulerar man får. Men allt går inte som det ska, vilket är tur. För vem skulle vilja se en film där allt går som det ska. Det skulle förmodligen vara en väldigt tråkig film. Eller en dokumentär. Fåren blir vilda och blodtörstiga, och bitna människor blir förvandlade till människo-får hybrider. Ungefär som varulvar, fast får istället för varg. Varfår kan man nog säga. Rekommenderas.

Sen såg vi Behind the Mask - The Rise of Leslie Vernon. En helt suverän slasher. Börjar som en rolig dokumentär om en "övernaturlig" mördare, som visar filmteamet hemligheterna i sin branch. Den går sedan över till en klassisk slasher. Behind the mask är nog numera min favoritslasher.

Nummer 3 var Dead Silence. En skräckis med spöken och buktalardockor. Såna dockor är av naturen otäcka. Jag tror det skulle räcka med en stillbild på en buktaladocka för att man ska få obehagskänslor.

Till sist gav vi oss på Ichi the Killer, en våldsam historia om Ichi, som slits mellan förvirrad oskuld och övervåld. Den är baserad på manga-serien med samma namn. Den har fått rykte om att vara ganska blodig. På premiären så delades spypåsar ut till publiken. Dock vet jag inte om de användes. Inte var den så farlig. En del blod o inälvor, men inte värre än i t.ex. Braindead som vi såg dan innan.

Sammanfattningsvis en bra kväll. Fast det skulle behövas ett par till såna kvällar för att komma igenom de filmer jag inte sett än. Några frivilliga?

2 comments:

Christoffer said...

Jag är alltid intresserad av filmkvällar, framförallt sådana som är inriktade mot den underbara skräckgenren =)

Vilijam said...

Anna och jag har också sett Black Sheep, och vi tycker okcså om den.
Enda nackdelen med den vara att den var aurtraliensisk, men vad ska de göra film om om inte får. =)