Wednesday, June 18, 2008

Riktiga superhjältar

Visste ni att det finns superhjältar på riktigt. Eller snarare maskerade män och kvinnor som bekämpar brott och/eller hjälper folk. Helt crazy. Jag snubblade på det genom en artikel på nätet. Där finns intervjuer med en del av dem och det är faktiskt ganska intressant. Även en del videomaterial finns.



Om man föredrar bilder framför text så finns en liten slideshow med foton på några av dem. De har en rätt stor community och jag hittade även en lång lista med bilder på en hel del av dem - World Superhero registry. Där finns även länkar till deras egna hemsidor.



Det är helt underbart tycker jag. Det finns alla möjliga typer. De flesta vill hjälpa de som har det svårt och tycker det är roligt att göra det i dräkt, som t.ex Polar Man i Kanada...

I hans entry står "Polar Man shovels elders' steps and walkways, entertains children and prowls the streets some nights keeping an eye out for vandals." Han har för övrigt en hemlig identitet.

Det finns en fin Google karta, där alla (?) finns markerade. Inte helt oväntat så är de flesta i USA. Enligt kartan så finns bara 3 aktiva i Europa. Kanske dags att ändra på det. Jag tror Åsa skulle bli väldigt stolt om jag gjorde detta och satte Lund på superhjältekartan. Är det så att jag inte riktigt får ihop en dräkt på egen hand, så finns det faktiskt ett företag på nätet som syr superhjältedräkter. Varför visste jag inte detta tidigare?

1 comment:

Unknown said...

Du vet att jag alltid kommer att stötta dig i de val du gör här i livet. Även nu ska jag försöka finnas här för min Superhjälte...