Tuesday, June 3, 2008

Roliga leksaker hos Google

Google har en hel del roliga små leksaker. Nu senast har jag hittat Google Analytics, en sida där man kan få reda på hur mycket statistik som helst om trafik till o från en websida. Statistik är ju hur roligt som helst. Jag kan sitta o titta i timtal på grafer o tabeller. Jag är nog en riktig nörd ändå.

T.ex. kan jag se hur många besökare jag får per dag till min blog. Kolla in grafen. Snyggt va? Man kan tydligt se trenden att jag får max antal besökare när jag lägger upp en post. Hela 5 st...helt fantastisk. Dessutom varje gång. Tanken är svindlande. Observera dippen i helgen. Folk är vanligtvis fulla och utslagna då, så det är inget konstigt.



Jag kan även se när besökare kommer. Den stora massan kommer mellan 12 och 13. Upplever man lag vid den tiden så vet ni att det är förmodligen därför. Vill man undvika rusning så bör man komma mellan kl 0 och 7. Om man är morgontrött kan man även vänta till kl 20.


Det finns grafer för allt möjligt. Hur många som helst. Jag tänkte inte visa alla, för jag vet att alla (konstigt nog) inte är lika fascinerade av grafer. Bara en till, men bara för att det är mer en karta än en graf och kartor är nästan ännu bättre.

Man kan på en världskarta se var besökarna kommer ifrån, rent geografiskt. Som en illustration så har jag mer specifikt valt en bild över Sverige, eftersom det snart är nationaldagen. Tänk på det... jag vet var ni bor...

No comments: