Monday, February 18, 2008

Parmesan

Jag tänkte säga några ord om gisslet från Italien. Den illaluktande klump med koagulerad bovin mjölkkörtelvätska som går under namnet Parmesan. Men jag ändrade mig efter att ha lärt mig två saker.

1) Enligt det italienska parmesan-konsortiet så kommer osten från kossan Cilla. Kolla på den....inte kan man vara arg på den?

2) Parmesan är inte ett varumärkesskyddat namn, så man kan teoretiskt sett kalla vilket skit som helst för parmesan. Därför kan jag inte heller vara säker på att jag egentligen smakat "riktig" parmesan. Det kan vara vilket skit som helst när det står Parmesan på osten. Behöver inte ens vara ost.

Vadan detta utbrott? Jo, vi var o åt pasta på Fellini. Det ska ju vara lite fint (i alla fall säger priserna det). Åsa åt nån med skaldjur o sånt, medan jag tog en kycklingpasta. Men när vi började äta insåg vi att de båda smakade likadant...äcklig ost. Man borde ha anat det när man knappt kunde se pastan under täcket av riven parmesanost. Vanligtvis tycker jag om ost, men de hade hittat en ost som inte bara smakade illa, utan också luktade skunk.

Mitt betyg på Fellinis pasta blir inte mer än en (1) banan i sliten och solkig pyjamas.

1 comment:

Unknown said...

Japp, jag var duktigt besviken på min skaldjurspasta och även på din kycklingpasta då de ärligt var svåra att skilja åt smakmässigt. Den enda anledning jag ser till att välja Fellinis skaldjurspasta är om du ej vill att pastan ska smaka skaldjur utan istället helst något beskt med grynig konsistens som troligen var deras variant av parmesanost.

Denna fantasilöshet plågade mina smaklökar rejält och fick hemlagad spagetti & köttfärssås att framstå som västta lyxmiddagen dock tyvärr ej i klassen prisjämförelse. Å andra sidan blev vinet desto godare vilket igen får skyllas på parmesanostens sälta....åter en Alla hjärtans dag middag vi sent kommer glömma!