Wednesday, January 23, 2008

Varför serier? Del 2

Här kommer fortsättningen på det enda allvarliga jag skrivit hittils, "Varför serier?"

Sist pratade jag om serier i allmänhet. Nu tänkte jag fokusera på den typ av serier som min favorit, superhjälteserien. Vad är det som gör att jag läser dem?

1 - Visuellt tillfredställande. Detta kan naturligtvis variera otroligt beroende på tecknare. Men oavsett tecknare så har många superhjältar dräkter med tydliga färger. Vem blir inte glad av lite färg? Att läsa serier med riktigt bra tecknare är som att gå på ett galleri, fast utan sån där konst som ingen förstår. Varje serieruta är som ett konstverk. Se på denna bild t.ex.


2 - Superhjälteserien har mycket gemensamt med sagor och även de epos som var vanliga under antiken. Framförallt ser man hur det realistiska blandas med det fantastiska och hur kampen mllan det goda och det onda har en framträdande roll. Det är något som fascinerat människor sedan man började berätta historier.

3 - En serie tillför mycket mer för mig om det är en del av något större. Visst kan en fristående serie vara underhållande, men det faktum att karaktärerna i min serie har formats av de serietidningar som kommer före, eller att de påverkas av sånt som händer i andra tidningar från samma förlag, gör att de får mer personlighet. Jag vet hur de förhåller sig till andra personer i samma eller andra serier, jag vet hur de förmodligen kommer reagera i situationer och man får en känsla av att man känner dem. Jämför det med din favoritsåpa. Det är precis samma sak som håller dig fast vid den. Superhjälteserier behöver egentligen inte innehålla action hela tiden. Att avsnitt som bara handlar om relationer kan vara intressant och framförallt hjälpa till att definiera karakärerna och göra dem mer levande.

4 - Serier har mycket gemensamt med religion. Jämför Justice League med gudarna i den grekiska mytologin. Eller jämför Superman och Jesus.

Jag vet inte vad jag egentligen vill säga med allt detta förutom att jag finner mycket nöje i mina superhjälteserier och det hjälper mig att hålla mig borta från brott och droger.

No comments: